joi, 2 octombrie 2008

Versul original 2.5 greierele mut


Cu completarea originală, iată tot poemul :


Sfîrşit de concert:

pe talpa bocancului

greierele mut


Vasile Moldovan (Surîsul crizantemei)


un greier . (anisoara)
greierul tace (
Monica Trif)

un greier strivit o partitura (Puiu)
doar regretele (ion untaru)
miros de petrol
(ion untaru)
fire de nisip
(ion untaru)
ultimul ecou
(ion untaru)

fundul unui personaj care a tuşit tot timpul concertului (Dan Norea)
o viaţa frântă (
Doru Emanuel)

firul de iarba (H.B.)

o nu-mă-uita (Florinel)

niciun regret (sorin toma boc)

solistul secund. (Doina)
doar o tigară. (
Doina)
....stârvul de broască (
Doina)

adorm notele. (Oana Bold)
bagheta rupta.
(Oana Bold) 11


Sfîrşit de concert este cu siguranţă o metaforă. Dar una mai abilă, în care accentul este pus nu atît pe concert, cît pe sfîrşit. Concertul este pînă la urmă, prin intermediul greierului, o metaforă secundă a prestaţiei umile a unei vieţi fragile oarecare. Deşi poate una cu vocaţie.

Poemul pare mai mult un senryu, incriminînd indiferenţa şi neatenţia cu care este adesea strivită o viaţă, cîntecul ei delicat. Se ştie, bocancul este consacrat în vorbirea comună ca intrusul grobian pătruns neîntemeiat în zonele intime, graţioase şi plăpînde ale vieţii.


Primul vers, situînd universul discursului în zona artei şi a spectacolului trimite însă pe o pistă falsă, şi asta mai ales prin faptul că este urmat de două puncte după care se aşteaptă o explicaţie sau poate o definiţie. Suspansul este menţinut şi divulgarea intenţiei este gradată subtil. Abia ultimul vers şi ultimul cuvînt reuşesc să precizeze sensul real, ţinta pe care o viza primul. Legătura cu primul este pecetluită discret de cuvîntul mut. Nu mort, nu strivit.


Se poate simţi că un senryu nu vituperează împotriva vreunei nedreptăţi, că un haiku resimte doar solidaritatea neajutorată cu fiinţele vulnerabile.


Dan face doar o glumă - fundul unui personaj care a tuşit tot timpul concertului (Dan Norea), în timp ce cîţiva comentatori nu mai ţin deloc cont de primul vers: miros de petrol (ion untaru,) fire de nisip (ion untaru), o nu-mă-uita (Florinel), firul de iarba (H.B.), doar o tigară. (Doina), ....stârvul de broască (Doina).


Ideea a fost propusă de anişoara - un greier . (anisoara) şi finisată de Monica - greierul tace (Monica Trif). Puiu o explicitează deja prea mult - un greier strivit (Puiu), iar ion untaru trece deja la lamentare - doar regretele (ion untaru), ultimul ecou (ion untaru) împreună cu Doru - o viaţa frântă (Doru Emanuel).


Sorin n-a gustat spectacolul şi calcă ferm la plecare - niciun regret (sorin toma boc), Doina are ce are cu solistul secund - solistul secund. (Doina), iar Oana ezită între regret - adorm notele. (Oana Bold) şi răzbunare - bagheta rupta. (Oana Bold).








7 comentarii:

Anonim spunea...

nu e chiar asa. imi plac "spectacolele" (a se face paralele de rigoare), le "gust", dar atunci cand ceva frumos se termina nu e bine sa fie diluat la infinit, mai bine pastrezi o amintire frumoasa, viata merge oricum mai departe. era mai degraba un indemn...

cu respect,
sorin

Corneliu Traian Atanasiu spunea...

Ironia mea "respectuoasă" nu este nici ea decît un modest "spectacol". Am înţeles: viaţa merge înainte.

Anonim spunea...

Cornel, eu am glumit atunci pentru ca era a nu stiu cata oara cand cineva dezvaluia versul adevarat. Cazul precedent era cel cu "umbra bisericii". Aici mi s-a parut atat de clar ca e "greierul" (singur nu cred ca i-ar fi venit cuiva in minte) incat m-am enervat si am facut misto.
:)

Dan Norea

Anonim spunea...

era prea evident "greierele" in acest haiku...sincer eu am ales firul de iarba pentru ca mi-am imaginat un fel de mers prin iarba inalta cu bocanci si cand te opresti nu mai fosnesti ...cam neinspirat,dar nu vroiam sa semene cu haiku ul original

Henriette

Unknown spunea...

Da,fiecare doreşte a da o notă aparte,mai ales când cunoşte originalul;aşa procedând şi eu dacă tot intri cu "bocancii"dece să nu fie un concert de broaşte,care să nu-l impresioneze pe călătorul nostru prin ierburi sau...trestii,mai mult şi fumează (există şi astfel de indivizi!!??
şi că să nu amuţesc pe scripcarul prim ,GREIERUL, l-am omorât pe secund...
aşa mai descreţim şi frunţile puse pe gânduri ca să dea răspunsul cel mai apropiat ,asa cum la gândit creatorul(Nu cu C mare)

respecte pentru toţi şi bune poeme

Doina B

Unknown spunea...

erata
cum l-a gândit


iertare
doina

Corneliu Traian Atanasiu spunea...

Felul în care categorisesc eu completările nu este decît un mod didactic şi uşor ironic de a arăta că multe se abat zdravăn de la o anume coerenţă. Altele sînt mai inspirate.

Aştept ca şi alţii să se hazardeze să comenteze la finele săptămînii. Rubrica e deschsă oricui. Iar eu o să mă bucur cînd o să pot să dau cuiva drept de franciză.