vineri, 3 iulie 2009

Versul original 33.5 chipul meu se tulbură



Poemul în întregime este:


primele picături –

chipul meu se tulbură

în apa iazului


Untaru Ion (Antologia ROMANIAN KUKAI)


(doina b) fac cercuri,cercuri

(doina b) câţiva bulbuci....
(doina b) o încreţire...
(doina b) cad pe o frunză...pe nufărul alb

(Sorin Toma BOC) se zbate ultimul somn

(Ioana Dinescu) m-ascund să nu mă ude
(Ioana Dinescu) se tulbură cerul gri
(Ioana Dinescu) piere chipul lui Narcis
(Ioana Dinescu) sonată pentru clipocit

(Anonim) campionat de polo
(
elena) luna sfaramitata

(Mariko san) mii de stelele tremură

(Mariko san) cioburi de lună

(Mariko san) pic pic pic pic pleosc

(Karla) ramuri de salcii frante
pleoscaituri de broasca
unite intr-o simtire
imi ravasesc golul


Completările încep cu notaţii pur descriptive, fără nicio trimitere dincolo de elementele decorative desenate pe faţa lacului: (doina b) fac cercuri, cercuri, (doina b) câţiva bulbuci..., (doina b) o încreţire... sau dincolo de faptul brut, lipsit de rezonanţă emoţională: (doina b) cad pe o frunză...pe nufărul alb, (Sorin Toma BOC) se zbate ultimul somn, (Ioana Dinescu) m-ascund să nu mă ude, (Ioana Dinescu) se tulbură cerul gri, (Mariko san) pic pic pic pic pleosc. Cu intenţii ironice mai puţin realizate: (Anonim) campionat de polo.


Continuă însă cu modulaţii pe tema oglinzii sparte care deteriorează sau face să dispară obiectele oglindite: (Ioana Dinescu) piere chipul lui Narcis, (elena) luna sfaramitata, (Mariko san) mii de stelele tremură, (Mariko san) cioburi de lună, (Karla) ramuri de salcii frante.


În aceeaşi idee, originalul mi se pare mai bun pentru că foloseşte cuvîntul tulbură la propriu, vizînd efectul observabil, fizic, al picăturilor în apă, dar şi la figurat, consemnînd emoţia narcisistă a privitorului, al cărui chip tulburat se contopeşte deodată cu întregul lumii răvăşit în iaz.


Mergînd pe registrul auditiv, cu ochii închişi, se poate resimţi însă şi o (Ioana Dinescu) sonată pentru clipocit.


Karla are o contribuţie mai articulat-personalizată. În marginea celor spuse, picăturile ei cresc hiperbolic încît ajung pleoscaituri de broasca / unite intr-o simtire / imi ravasesc golul.



Niciun comentariu: