sâmbătă, 11 aprilie 2009

Versul original 21.5 bidonului ruginit


Poemul în întregime este:


Prin spărtura

bidonului ruginit –

macul roşu


Olga Duţu (Stîlpi de felinar)


(doina b) ulciorului aruncat-
(
Monica Trif) din poarta cetatii-
(
Mihnea Simandan) panzei de paianjen vad

(Mariko san) zidului coşcovit -

(Kallya SIC) casei rîde la soare -
(Kallya SIC) din perete zîmbete -
(Kallya SIC) prispei rîde la soare -
(Kallya SIC) pământului chicote -

(Florinel) asfaltului cenușiu -
(
Doru Emanuel) norilor raze aprind
(
Doru Emanuel) norilor raze mângâie
(
Doru Emanuel) de nori raze pictează
(
Doru Emanuel) din nori soare mângâie
(Karla) unei cutii de carton
(dr. Bacsi) din curul cămeşii, se zăreşte

Una din imaginile simbolice pentru suprarealism este aceea a lui Lautréamont: „ întîlnirea întîmplătoare, pe o masă de disecţie, a unei maşini de cusut şi a unei umbrele”. Imaginea este insolită, stridentă, forţată şi artificială. Haiku-ul cultivă şi el întîlnirile insolite ale lucrurilor, dar acestea sînt imagini reale şi au firescul unor întîlniri neaşteptate, dar pline de tîlc.


Apariţia imprevizibilă a macului, în toată delicateţea fiinţei sale, pe o grămadă de gunoi şi impresia că a penetrat impetuos bidonul se asociază cu culoarea sa ardentă şi se insinuează ca un simbol al vieţii biruitoare, al naturii care-şi ia revanşa asupra civilizaţiei decrepite.


Pe aceeaşi linie merge (doina b) ulciorului aruncat -, (Mariko san) zidului coşcovit -, (Florinel) asfaltului cenușiu –, (Karla) unei cutii de carton.


Fără să prindă contrastul dintre fragilitatea macului şi puterea sau abilitatea lui penetrantă, (
Monica Trif) din poarta cetatii-, (Mihnea Simandan) panzei de paianjen vad, (Kallya SIC) casei rîde la soare -, (Kallya SIC) din perete zîmbete –, (Kallya SIC) prispei rîde la soare –, (Kallya SIC) pământului chicote -, (Doru Emanuel) norilor raze aprind, (Doru Emanuel) norilor raze mângâie, (Doru Emanuel) de nori raze pictează, (Doru Emanuel) din nori soare mângâie, (dr. Bacsi) din curul cămeşii, se zăreşte nu sesizează valenţa mult mai valoroasă a spărturii şi o văd doar ca pe un cadru al tabloului.




Niciun comentariu: