marți, 10 noiembrie 2009

Versul original 45.1 noaptea când sunt libere



Versul din mijloc este:


de la bar mă-ntorc

noaptea când sunt libere

cele trei cărări


Dan Norea (Antologia ROMANIAN KUKAI)


(Mariko-san) când vor fi pietruite
(Mariko-san) când nu va fi nimeni
(
Doina) când trei luni luminează
(
Doina) cu umbrele mele pe...
(
Doina) care-o fi spre casă din..
(
Doina) treaz; de când trei becuri pe
(
Sorin) numai de sunt libere

(Anonim) calcand in buiestru pe

(Karla) hac! prea seamana toate

(Karla) pe care s-o apuc din
(Karla) doar latraturi pe toate
(Karla) nu imi sunt indeajuns

(mvs) nu-mi mai aduc aminte de


Şarmul poemului este jocul de cuvinte. Mersul pe trei cărări este bine valorizat ca o probă aproape odiseică. Ca să fim înţelegători cu darul beţiei, ni se explică pe îndelete situaţia delicată a celui care vrea să se întoarcă acasă: întîrzierea la băutură este doar precauţie, întoarcerea e dificilă şi, avînd în vedere că se face pe trei cărări deodată, abia noaptea, cînd traficul s-a domolit, se eliberează toate.


(Sorin) explicitează drastic: numai de sunt libere.


Alte completări pun condiţii mai pragmatic-prozaice revenirii la domiciliu: (Mariko-san) când vor fi pietruite, (Mariko-san) când nu va fi nimeni, condiţii pe care Doina le relativizează empatizînd cu mentalitatea suprarealistă a celui cherchelit: (Doina) când trei luni luminează, (Doina) cu umbrele mele pe..., (Doina) care-o fi spre casă din...,(Doina) treaz; de când trei becuri pe.


Unora, cărările multiplicate le par nesigur şi le pun probleme de orientare: (Karla) doar latraturi pe toate, (Karla) hac! prea seamana toate, (Karla) pe care s-o apuc din, de-i apucă ameţeala: (Anonim) calcand in buiestru pe (Karla) nu imi sunt indeajuns, (
mvs) nu-mi mai aduc aminte de...



Un comentariu:

Sorin spunea...

ei, nu chiar drastic... era mai degraba folosit ca scuza pentru a amana (pana la a anula) intoarcerea acasa... traficul, hac!