vineri, 26 iunie 2009

Versul original 32.5 pe haina vecinului



Iată şi întregul poem:


Moş Crăciun a plecat –

pe haina vecinului

urme de vată


Radu Patrichi (Stîlpi de felinar)


(Anonim) copilul dezamagit

(Ana Bezem) in barba bunicului

(Ioana Dinescu) in botul catelului
(Ioana Dinescu) pe gura hogeacului
(Ioana Dinescu) langa sticla de tuica

(doina b) pe scurta vecinului
(doina b) pe cuier un palton cu....
(doina b) hainele casei fără...
(doina b) barbă reală fără...

(Karla) in mana copilului
(
Monica Trif) in parul vecinului

(Anonim) de la cine au ramas

(Mariko san) curăţ iute haina de

Resortul poemului este situat între Moş Crăciun şi vată. Şi versul din mijloc este ca un dispozitiv care îl tensionează sau ba.


Pe ideea detectivistă a deconspirării lui Moş Crăciun, urmele de vată - (Anonim) de la cine au ramas - sînt semnul care-l dă de gol pe cel deghizat: (Ana Bezem) in barba bunicului, (Ioana Dinescu) langa sticla de tuica, (Monica Trif) in parul vecinului, mai ales dacă este şi un pic scărmănat: (Ioana Dinescu) in botul catelului, (Ioana Dinescu) pe gura hogeacului, (Karla) in mana copilului şi dacă nu s-au luat măsuri prompte de distrugere a probelor: (Mariko san) curăţ iute haina de, (doina b) hainele casei fără..., (doina b) barbă reală fără... Consecinţa: (Anonim) copilul dezamagit, deşi, cine ştie, poate şi darurile au fost doar de vată.


Sesizate însă pe haina vecinului urmele de vată capătă un anume echivoc care sporeşte înţelesul poemului. În barbă şi-n păr erau semnele neîndoielnice ale deghizării, pe haină pot fi însă şi ale sărăciei, ale hainei zdrenţuite prin materialul căreia ies la iveală... dedesubturile. Şi, în acest caz, ipostaza de Moş Crăciun a vecinului este una a unui biet om care se bucură să-şi cîştige o masă şi-un pahar de ţuică (deşi mai multe nu strică). Două dintre completări au reuşit şi ele să tensioneze acest resort: (doina b) pe scurta vecinului, (doina b) pe cuier un palton cu...






Niciun comentariu: