marți, 5 februarie 2013

A treizecişiuna săptămînă 4-10 februarie



laleaua neagră -
printr-un ciob afumat
privesc spre soare

Pentru că rîndurile s-au rărit pînă aproape de dispariţie, o să încerc o schimbare. În loc să vă propun să compuneţi un haiku, o să vă rog să spuneţi ce înţelegeţi din cel de mai sus. Dacă simţiţi că nu vă satisface pe deplin să spuneţi de ce, care sînt lucrurile care-l fac greu de înţeles, care credeţi că a fost intenţia autorului, dacă a realizat-o sau ba. Dacă a realizat-o cum credeţi că a făcut-o, dacă nu, ce obiecţii aveţi. 

*

O să prelungim cu o săptămînă încercarea. 

Poemul are două imagini bine conturate: laleaua neagră şi eclipsa. Nu se întrevede însă în ce fel o fi vrut autorul să le conecteze. Laleaua neagră este şi un personaj dintr-un roman de Alexandre Dumas după care s-a făcut şi un film cu Alain Delon. Se pare că şi obţinerea soiului de lalea neagră are o istorie.

Găsiţi vreo legătură între cele două?

4 comentarii:

biologul...la servici spunea...

M-am străduit să găsesc relaţia intre sintagmă si cele două versuri ...de eclipsă.Tot la roman,iniţial, m-am gândit si eu când am citit ,prima dată,poemul.
Acum aş crede ca autorul.D.N.l-a scris special pentru mine si eu nu am fost vrednică să-l descifrez,să-l punctez cum se cuvine. Este special dar foarte incifrat pentru majoritatea cititorilor,cum am spus,cu dedicaţie  !!!!
Lalelele,cultivate in sere au nevoie,conform cerinţelor plantei,de UMBRIRE.Când lăstarii sunt prea scurţi,se recomandă sa fie puşi la întuneric,ori se acoperă parapetul pe care sunt puşi sau sera cu folii de polietilenă neagră.
Umbrirea se indepărtează treptat,asemeni regresului eclipsei,până rămân in plină lumină.
Umbrirea are drept scop accelerarea creşterii tijei florale,astfel ca ea să depăşească nivelul frunzelor să nu mairămână jos ,intre frunze.Eu vreau să cred că asta a fost intenţia autorului ,dacă nu cumva ??!!!

Anonim spunea...

"laleaua neagra" - ce alaturare contrastanta intre gingasia unei flori care se regaseste in natura intr-o paleta atat de bogata de culori si negrul, brutal, lipsa culorii... Acest contrast provoaca autorul la cautarea expresiei metaforice care sa-l defineasca : "printr-un ciob afumat privesc spre soare". Ciobul afumat anunta un eveniment natural destul de rar, eclipsa... oare cati dintre noi am avut sansa sa surprindem o eclipsa, oare cati dintre noi am vazut in realitate o lalea neagra... Pe de alta parte negrul - reprezinta lipsa culorii, a luminii si eclipsa - panoramarea soarelui, a luminii. Dar ce imagine splendida: soarele eclipsat privit prin ciobul afumat - laleaua neagra... nu cumva aceasta culoare a florii ne provoaca sa o privim cu si mai multa atentie pentru a-i descoperi spelndoarea? Si inca nu se epuizeaza aici conexiunile dintre cele doua imagini . Un haiku splendid! Felicitari autorului!

Corneliu Traian Atanasiu spunea...

Comentatorul care nu a vrut să semneze comentariul se poate bucura de el doar dacă-l semnează.

Anonim spunea...

Comentatorul vinovat Oana Gheorghe. Ingaduinta pentru stangacia unui profan.