Postaţi poemele voastre la locul lor:
nu aici.
*
natură moartă
-
printre mere putrede
război de furnici
printre mere putrede
război de furnici
Cele
două părţi ale poemului sînt în evidentă opoziţie. Natura moartă trimite mai întîi la sensul specializat al sintagmei
atunci cînd e vorba de o pictură: natură statică, grup de obiecte mărunte,
neînsuflețite, de uz curent (fructe, flori, vânat etc.). Partea a doua însă
polemizează cu ideea că natura ar fi statică, există în ea o permanentă
schimbare şi frămîntare. Merele putrede nu sînt un sfîrşit absolut, furnicile le
valorifică. Iar activitatea lor are aspectul unei confruntări belicoase. Natura
este vie şi mai ales nestatornică atunci cînd o vedem fără s-o închidem în
ramă.
Un
poem bine făcut, antologic.
natură moartă -
cor cu flori de gheață-n păr
Florile dalbe
natura moartă -
ploaie radioactivă
amintirea vieţii
Iuliana
Apostol
natură moartă -
pe piept, șevalet uscat:
ultima tușă
pe piept, șevalet uscat:
ultima tușă
Să
fie body-painting? De ce şevalet uscat? Poate fi umed sau uscat suportul pe
care s-a pictat, pînza, hîrtia, dar şevaletul? Ce vor să spună cele două
puncte?
natură moartă -
cor cu flori de gheață-n păr
Florile dalbe
Natura
moartă ar putea fi cea a iernii geroase şi înzăpezite. Corul viu: colindătorii
cu promoroacă-n păr. Tabloul n-are însă ieşire. E îngheţat în ramă.
biologul
natura moartă
-
câinele pictorului
păzindu-şi
prada
Unul
din subiectele unei naturi moarte
este vînatul, cel mai îndreptăţit la a-şi adjudeca expresivitatea sintagmei. Cei
doi îşi împart obiectul fără să şi-l dispute: pictorul subiectul, cîinele
prada. Îmi închipui un tablou care să cuprindă acest ansamblu ad-hoc. Dar poate
că pictorul nu a pictat şi cîinele, iar acesta, salivînd în afara tabloului, îi
garantează acesteia autenticitatea realistă. Ca păsările care au ciugulit
strugurii din tabloul unui alt pictor grec din antichititate.
natură moartă
-
se topesc
culorile
florilor din
geam
Apropourile
la natura moartă sînt aici mai
multe. Primul este acela că florile de gheaţă nu sînt flori autentice ci doar
metafore ale florilor. Al doilea este apropoul la tabloul spontan zugrăvit de
ger pe geam. Al treilea că de fapt tabloul este făcut cu culori de apă
îngheţată care se topesc la căldură. Este remarcabil şi acel din ( pentru florile de pe) care cochetează cu florile
puse-n ghiveci la geam. Un tablou viu, cu mult dinamism în ciuda florilor de
gheaţă.
Maria Sasu
natură moartă
cu iepure -
belşugul de altădată
cu iepure -
belşugul de altădată
Nu
reiese în ce consta belşugul de pe vremuri. Să fie vorba de vînatul mai abundent? Puţin credibil. Poate se pictau mai
multe tablouri şi erau expuse precum carpetele cu seraiuri pe pereţi
dormitoarelor?
natura moartă -
ploaie radioactivă
amintirea vieţii
Aici
apropoul este prea direct şi critic. Ploaia (cu efecte benefice asupra naturii)
este contaminată şi ucide. Natura moartă = amintirea vieţii este doar un truism
parazitar. Partea a doua în loc să fie sugestivă vrea să fie de-a dreptul
persuasivă.
Ciobîcă
Cezar-Florin
natură moartă -
în mijlocul
mesei porcul
c-un măr în
gură
Un
tablou realist şi o realitate ambiguă. Spiritul estetizant biruieşte şi în arta
culinară. Totuşi imagine este mai curînd macabră. Natura moare încă o dată… de
rîs.
natură moartă -
acoperit de
frunze
câinele-nghețat
Un
tablou care se adevereşte şi emană o tristeţe îngheţată. Frunzele, moarte şi
ele par cea mai autentică mîngîiere pentru cîinele compătimit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu