Consideraţi interpretările mele doar ca
unele din cele posibile. Încerc să descopăr care a fost intenţia voastră
scriind acel vers. Se poate să nu o ghicesc, se poate să nu fi reuşit să o
comunicaţi, se poate să găsesc alt sens poemului, mai bun sau mai slab decît
cel pe care l-aţi fi dorit. Fiecare dintre voi poate însă adăuga altele atît la
contribuţiile proprii cît şi la contribuţiile celorlalţi.
*
(versul de adăugat)
pe treptele schitului
bălării și flori
bălării și flori
Adie
vântul
presupune o stare lejeră şi o dispoziţie pe măsură. Oana Elena Dumitrescu propune acea accepţie a vîntului schimbării,
cum ar spune Heraclit: panta rhei,
totul curge. Pe treptele schitului, natura revine şi îşi ia revanşa asupra
ordinii impuse scurtă vreme de om. Iar observatorul priveşte totul cu o
seninătate abia atinsă de aripa tristeţii.
Cu orfanul
desculţ, unul din clişeele consacrate în poemele noastre pios milostive,
Cristina-Monica Moldoveanu nu propune o
legătură suficient de consistentă între părţile poemului sau cel puţin eu
nu o sesizez. Desculţ merge cu orfan şi
ar merge ca, semn de pioşenie, şi într-o geamie, dar nu prea rimează cu
treptele pline de bălării amesctecate cu flori. Secere în grâu, în schimb, pare să fie o replică polemică la partea a doua. Adepţii
secerişului simt că hărnicia lor este e mai sigură de roadele culese decît cei
care bat mătănii pe treptele, cum se vede neîngrijite, ale schitului.
Viorica
Băluţă
scuză pe monahii plecaţi la rugă
pentru proasta întreţinere a schitului. Sînt mereu la rugă. Şi nu mai au timp
să se plece şi peste bălării. S-o credem?
Alegoria, figura de compoziţie cea mai
importantă pentru haiku, se face simţită în poemul lui Doru
Emanuel.
Petele în caiet se potrivesc
cu şcoala asimilată schitului. Pe parcursul uceniciei caietul are şi reuşite,
şi pete. Urcînd treptele, elevii sînt
cînd flori, cînd bălării. Pînă ce unii se aleg.
STOPS - dezmăț
după bac, de data asta nimic de reproşat, alegoria funcţionează. Petrecerea
de după, cu sau fără bac luat, este mereu uşor (vorba vine) orgiastică. Treptele
schitului, pe care chefuiesc de-a valma, colegi încă, la aceeaşi agapă, bălării și flori, ar putea fi
deci acelea ale promisei elevaţii spirituale. Mai încolo… plantele de cultură s-ar
putea despărţi de flora spontană.
Cu doar din când în când, Ica
Grig adaugă o circumstanţă temporală greu de interpretat. Oare călugării au
pusee de delăsare şi uită, cînd şi cînd, de grija lumească pentru aşezămîntul
lor? Linişte-n noapte se
pliază mai bine peste ceea ce sugerează partea a doua, ruinarea şi părăginirea se petrec fără
niciun fel de agitaţie şi sînt mai profund resimţite în acest calm abia
înfiorat.
Umbra
vraciului - să-i fi înlocuit
pe monahi, odată cu dărăpănarea schitului, tămăduitori din alte vremuri? Îmi
pare că Ildiko Juverdeanu reuşeşte
mai bine cu nici ţipenie,
expresie cu aceeaşi valoare ca linişte-n
noapte dar mai înfiorată pentru că subliniază absenţa fiinţelor care-ar
putea perturba tăcerea locului. Părăsirea locului este accentuată ironic şi de
precizarea unei singure prezenţe: doar
calul popii. Este însă doar o mică farsă, un joc de cuvinte mizînd pe
omonimia cu libelula. Care însă face ca locul să recapete armonia firească a
lumii naturale.
Grigore
Vlad
propune un vers, cred, nepotrivit: ora
de vizită merge mai curînd la spital decît la un schit părăsit. Ruinele
n-au orar. Rikyu sorbind ceai recuperează
însă, aducîndu-ne-n faţă un personaj care, fără doar şi poate, şi-a ales
inspirat locul unde să savureze senin aroma şi atmosfera ceaiului. Şi să-i
statueze ceremonialul.
Completările lui crio sînt diferite
una de alta: un ultim doliu ar
putea da de înţeles că starea neîngrijită a treptelor se datoarează decesului
ultimului locatar al schitului; zgomot
de taste ar putea mărturisi însă că schmimnicii şi-au trădat menirea
şi-au dat în patima internetului.
Prin cruce-ntr-o rână, Grigore
Chitul anunţă într-un fel atmosfera pe care partea a doua a poemului o confirmă:
schitul este abandonat. Frumuseţea poemului constă acum tocmai în eliminarea
oricărei imixtiuni a umorilor şi încercărilor umane de a afirma, a judeca, a
categorisi ceea ce este. Lucrurile spun totul. Ele se pronunţă, relevînd mai
sensibil decît orice cuvînt părăsirea locului. Tristeţea are însă şi o notă
senină: bălăriile şi florile se bucură de soare în devălmăşie.
Flavia Muntean ia de bună amplasarea florilor şi a
buruienilor pe treptele schitului şi se
întreabă retoric: urcă sau coboară?
Există aici o ironie şi o persiflare a obsesiei umane care vede totul prin
prisma progresului sau a regresului. Întrebarea este retorică pentru că sugerează
lipsa ei de sens. Răspunsul pe care-l conţine implicit în sine. Pentru ierburi
şi buruieni nu mai există sens şi nici diferenţe de rang. Ele sînt înfrăţite şi
invadează lent, sine ira et studio,
spaţiul pe care omul îl uzurpase o vreme.
Cu moaște putrezind, Luli dublează ideea părăsirii schitului şi accentuează simţirea degradării
ireversibile. Mai ales că între moaştele
putrezind şi bălăriile proliferînd apare o evidentă antiteză.
Prin puf de mucegai, Lavana anticipează dezordinea aparentă a părţii a doua a poemului: omeneşte vorbind
mucegaiul se integrează viziunii treptelor gata să fie acoperite de vegetaţie,
natural se încadrează însă variaţiei nesfîrşite a formelor de viaţă. Dar
expresia aminteşte şi de arghezienele flori
de mucigai, generoasă recuperare a lucrurilor puse la index. Fluturii nuntesc merge pe aceaşi
idee a celebrării naturii, treptele schitului nu mai sînt decît o arenă pentru
a sărbători acum un cult profan.
Biologul
de… noapte ne
introduce tot în atmosfera unei sărbători păgîne care nu are nevoie de niciun duhovnic. N-am ştiut care
e pilda neghinei. Acum am
aflat: nu trebuie să te grăbeşti să stîrpeşti buruienile, e suficient să le
separi la sfîrşit de grîul recoltat.
Ciobîcă
Cezar-Florin,
meditativ în faţa melanjului vegetal, notează:
recesiune… Înţelegem
că, pe vremuri de criză, şi societatea se se tulbură şi se amestecă eterogen,
la fel ca şi pe vreme de război…
Pentru Ana Urma a doua imagine este doar aceea e unei întîlniri temporare în răspântie, de aici drumurile
celor două grupuri incompatibile se pot despărţi. A doua completare este doar o
explicaţie sau o scuză a situaţiei de fapt - pustnicul la pat.
Comentariul lui Vasile Conioşi-Mesteşanu,
fata morgana, a ajuns la Spam şi abia acum l-am dezgropat.
Faţă-n faţă cu a doua imagine poate însemna multe. Ar putea fi visul cu
ochii deschişi al monahului cu fruntea înfierbîntată de boală care vede urcînd
treptele, laolaltă cu florile, buruienile convertite şi ele la dreapta
credinţă. Poate fi doar un miraj negativ al posibilei invazii al
bălăriilor, conduse de Ucigă-l Toaca, încercînd să urce pe turla
schitului.
Concluzii:
·
cu
mici excepţii completările au reuşit să evoce o imagine diferită de cea
surprinsă de partea a doua care a intrat într-un dialog cu prima
·
diferenţele
arată clar faptul că fiecare completare poate realiza o variantă a poemului
originar şi, pentru că el suferea de meteahna continuităţii şi explicitării
sensului, este vorba de variante care-l îmbunătăţesc
·
putem
spune că poemul iniţial era neterminat şi cu ajutorul vostrul a fost finisat şi
îmbogăţit
Preferatele mele, pentru ironia lor:
·
Ildiko
Juverdeanu
pentru doar calul popii
Un comentariu:
Mulțumesc mult pentru comentariu. Simt nevoia să dau o explicație cu privire la circumstanța temporală pe care am adăugat-o. Nu m-am referit la grija lumească a obștei monahale ci la cea spirituală. Nici măcar în viața monahală, drumul nu este lin, este cu urcușuri și coborâșuri, există multe încercări, derută, căutări, rătăciri, întrebări fără răspunsuri... , ceea ce determină apariția "florilor și bălăriilor". Acest lucru, nici pe departe, nu poate fi generalizat, Doamne ferește, însă, din păcate și acolo coexistă binele și răul, sigur proporțiile sunt foarte importante.
Ica Grig
Trimiteți un comentariu