Primul vers este:
tabloul nunţii –
în rama goală de lemn
cuib de păianjen
Clelia Ifrim (Stîlpi de felinar)
(Ioana Dinescu) greva stupului -
(Ioana Dinescu) fereastră oarbă -
(Ioana Dinescu) ghergheful bunicii -
(Ioana Dinescu) portretul păzit -
(Ioana Dinescu) pat cu baldachin -
(aserb) pe prispa casei
(Sorin Toma BOC) poza ei arsa -
(Eugen) portret in panza
(Eugen) autoportret
(Eugen) amintirea ta
(Anonim) orbita goala
(Ioana Dinescu) fără icoană -
anisoara albie de rîu.-
(Anonim) Gavanul orbit
(livia ciupav) Sertar prafuit -
Este admirabilă contrapunerea şi substituţia. Tabloul nunţii, la ţară, este un lucru durabil şi aproape sacru. Cei doi soţi, ţepeni cum i-a aşezat fotograful, sînt întemeietorii unei dinastii şi figurile lor trebuie să rămînă acolo, pe perete, de-a lungul generaţiilor.
Aşa se cade. Şi totuşi... oamenii pleacă, satele sînt părăsite, vremea acestor fotografii fetiş ale ctitoritorilor de neam a cam apus. Se poartă fotografia digitală şi slide-show-ul.
În faţa ramei goale însă (nu contează de ce, poate casa a fost abandonată, poate totuşi cineva a luat dor poza, nu şi rama...) surpriza e maximă şi adevărul pe măsură: doar ţesătura păianjenului (aşa delicată şi fragilă) este durabilă sau, oricum, mai viabilă ca aşteptările hazardate ale omului.
Multe completări sînt infructuoase.
(Ioana Dinescu) fereastră oarbă – (cam metaforic, fereastră oarbă înseamnă altceva, fereastră falsă), (aserb) pe prispa casei, (Karla) Podul casei -, (livia ciupav) Sertar prafuit -, deşi au culoare rurală aduc detalii de localizare suplimentară fără nicio altă vibraţie.
Nu prea înţeleg: anisoara albie de rîu.-, (Anonim) orbita goala, (Anonim) Gavanul orbit – completări care, oricum, repetă ideea golului ramei.
Şi (Sorin Toma BOC) poza ei arsa –, (Ioana Dinescu) fără icoană - dau explicaţii inutile lipsei portretului (suprimînd ambiguitatea atît de necesară poemului) sau contrazic lipsa menţionată în continuare: (Ioana Dinescu) portretul păzit –, (Eugen) portret in panza (corect este pe), (Eugen) autoportret, (Eugen) amintirea ta, dacă nu cumva autorul identifică cele de mai sus chiar cu cuibul de păianjen.
Soluţii bune sînt: (Ioana Dinescu) greva stupului -, cu un pic de ironie şi interpretarea ramei într-un sens mai aparte, (Ioana Dinescu) ghergheful bunicii -, subliniind discret dispariţia bunicii, (Ioana Dinescu) pat cu baldachin -, marcînd mobila vetustă şi abandonată.
Anonimul (care nu vrea să se identifice încă) îşi păstrează umorul evadînd din ramă: (Anonim) Eu in balansoar – şi apoi (dacă o fi acelaşi) dă o soluţie de excepţie: (Anonim) Sfantul in ceruri -, separînd cu rigoare lucrurile.
Un comentariu:
am o vagă senzaţie că anomimul este I.R.de pe RH
doina b
Trimiteți un comentariu