Primul vers este:
Cariul în grindă –
caligrafia în lemn
a maestrului
Şerban Codrin (Stîlpi de felinar)
(aserb) poarta tăcerii -
(doina b) Carii in grindă-
(doina b) Carii in cruce....
(doina b) În rame,carii...
(Monica Trif) teiul uscat-
(Ioana Dinescu) Vioara veche -
Poemul porneşte, evident, de la imaginea bizară a galeriilor scobite de cari în lemn. Structura sa auster-eliptică abia de poate ascunde o comparaţie subînţeleasă: a labirintului de galerii cu scrierea, a insectei cu un maestru caligraf.
În plan secund însă este surprinsă activitatea tenace a carilor subminînd rezistenţa lemnului. Căci, iată, cariul, pretenţios, a ales să caligrafieze-n grindă, să-şi înscrie mesajul distructiv în elementul menit să susţină durabilitatea construcţiei. Şi aici (cu scuzele de rigoare, încalc domeniul Doinei), intuiţia noastră e ajutată de ceea ce putem şti despre cari. Anobium pertinax se numeşte în englezeşte death watch pentru că, în timp ce scobeşte lemnul, produce un zgomot asemănător tic-tacului de ceasornic care ritmează trecerea ireversibilă şi ruinătoare a timpului.
Cu caligrafia lui absconsă, doar prin imaginea unei scrieri căreia nu-i ştim codul, cariul ne transmite mesajul înţeleptului Solomon: “Zădărnicia zădărniciei, toate sînt zădărnicie...”
Cu perspicacitate, Doina a spus-o şi ea în trei feluri: (doina b) Carii in grindă-, (doina b) Carii in cruce..., (doina b) În rame,carii..., dar numai primul prinde grinda. Fără să surprindă elementul de rezistenţă subminat, alte completări au amintit de insectele-caligraf: (Anonim) Rontait de cari, (Karla) Casa cariului -.
Mergînd pe linia unui maestru reputat: aserb) poarta tăcerii – se păstrează la nivelul unei pioase recunoaşteri. (Monica Trif) teiul uscat- vede în trunchiul ridat al teiului o operă măiastră, iar (Eugen) imaginea ta celebrează o icoană personalizată.
Interesantă, completarea (Ioana Dinescu) Vioara veche – merge pe altă pistă în care caligraful, la fel de anonim, şi-a lăsat mesajul în lemnul devenit cîntător, durînd oarecum dincolo de timp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu