Cu primul vers la locul lui, iată şi poemul întreg:
Umbra bisericii
aruncată de lună
peste bodegă
Vasile Moldovan (Surîsul crizantemei)
umbra bisericii (ion untaru)
lumină de Sus (Dan Norea)
bătrâna turlă (sorin toma boc)
iertare sfântă (sorin toma boc)
milostivire (sorin toma boc)
slavă divină (sorin toma boc)
moara de vant (Monica Trif)
Raza palida (H.B.)
privire beată (Doru Emanuel)
Inspiraţie (Doina)
o speranta (Monica Trif)
Poemul este construit pe opoziţia dintre biserică şi bodegă, dintre lăcaşul smereniei şi, hai să zicem, al frivolităţii, dacă nu al pierzaniei. Frumuseţea poemului este aceea că ilustrează prin imagini o vorbă pe care nu se poate să nu ne-o amintim citindu-l: Dumnezeu nu bate cu biciul. Apostrofarea este cum nu se poate mai
Un kireji explicit, marcat nu există, dar după versul doi ne putem închipui
Ion Untaru a spus-o din prima, a ştiut-o, a închipuit-o, a nimerit-o? Dan, cu lumină de Sus (Dan Norea), pierde tensiunea potenţială din aruncată, în timp ce Sorin şi Monica surprind un adevărat cataclism punitiv - bătrâna turlă (sorin toma boc), moara de vant (Monica Trif) –, declanşat poate de un cutremur divin.
Iertare sfântă (sorin toma boc), milostivire (sorin toma boc), slavă divină (sorin toma boc) sînt în opoziţie cu subtilitatea lui aruncată, ca şi Inspiraţie (Doina), o speranta (Monica Trif), părînd toate, în context, un fel de absolvire, de mîngîiere pe creştetul bodegii neştiutoare.
Mai inspirate sînt Raza palida (H.B.) pentru ambiguitatea ei maladivă şi privire beată (Doru Emanuel) pentru ironica sugestie de molipsire a lunii.
Un comentariu:
picură streşina
în sacul cu fasole
prima gărgăriţă
ion untaru
Trimiteți un comentariu