urme de inimi
-
scoicile tot
mai grele
aduse la mal
Peisajul
marin. Urmele de inimi trebuie să fie ale desenelor parţial şterse. Scoicile,
dacă nu sînt tot mai greu
aduse la mal, arătînd o dificultate în deplasarea lor, atunci sînt grele în sine, îngreunate,
gravide. Mai departe nu mă avînt cu umilele mele posibilităţi de a descifra
legătura excesiv încifrată a celor două imagini.
vise risipite
din seară până
în zori -
castel de
nisip
Plecînd
de la aluzia temei, visele risipite
ar putea fi materialul din care se clădeşte castelul,
deci fire de nisip. Din seară pînă în
zori, de asemenea, poate fi un traseu, un curs, o albie (a vieţii).
Cred că poemul mai trebuia lucrat pentru a sugera rostogolirea, mărunţirea,
uniformizarea viselor. Poate un joc de cuvinte care să facă aluzie la
prelucrarea şi acumularea lor, şi nu la risipire. Asta ar fi fost aluzia
finală, nerostită efectiv, rezultată din construcţia echivocă a castelului. Ar
mai fi un reproş, visele despre care e vorba nu sînt visele nocturne (din seară pînă în zori), ci
acelea cu ochii deschişi (prea puţin la realitate).
Poemul
se susţine şi aşa, dar are structura unei identităţi, unei definiţii metaforice,
e adevărat, uşor paradoxale: risipire = clădire.
vise risipite
din seară până în zori = castel
de nisip
iuliana
apostol
stânca
avântată
din tării fu luată -
castel de nisip
din tării fu luată -
castel de nisip
Trei greşeli de compoziţie:
- avîntată – o metaforă inutilă, stînca-n sine are suficientă grandoare pentru a nu mai avea nevoie de vreun zorzon
- avîntată/luată – altă podoabă facilă care nu se poartă în haiku
- descriptivismul plat al primelor versuri care nu mai lasă loc sugestiilor şi aluziilor
biologul....de
Zaragoza
pietroiul din
stei
din cascadă-n cascadă -
castel de nisip
din cascadă-n cascadă -
castel de nisip
Nu
prea merge pietroiul din stei,
este un pleonasm: nu poţi face piatră din
piatră şi nici steiul nu-i un loc unde se găseşte pietroiul. Stei înseamnă
stîncă sau bolovan. Altfel, corecţia măcinării prin rostogolire a fost
însuşită.
castel de nisip,
roci contrafort zidului -
aceeaşi mama
Aici
m-am blocat. Zidirea din nisip e întărită cu roci, adică pietre. Başca faptul că şi petrolul, lichid şi
uleios, e o rocă (şi chiar nisipul este clasat de sistematica geologică drept o
rocă). În fine, pînă aici ar mai merge. Aceeaşi
mamă însă… este un fel de metaforă ştiinţifică sau mitologică, adică
pămîntul, Gea este mama tuturor pietrelor şi a puzderiei nisipului!
adusă la mal
frumoasa sinucigaşă -
castel de nisip
frumoasa sinucigaşă -
castel de nisip
Sugestia că sinuciderea este
năruirea unui castel interior la fel de friabil ca acela de nisip. Frumoasa cred că putea fi evitat.
Grigore Vlad
donaţii pentru
catedrala neamului -
castel de nisip
catedrala neamului -
castel de nisip
Catedrala
construită din mărunţişul donaţiilor riscă (risc şi eu) să fie la fel de
sfărîmicioasă (simbolic) precum castelele de nisip. Sau aşezată doar trufaş
peste o credinţă fără tot mai şubrezită interior.
castel de nisip -
reflexia lunii
printre dune
Plasarea castelului în
tărîmul nisipurilor fără frontiere împrumută, dincolo de ideea iluziilor, pe
aceea a sterilităţii. Se pare că luna nu alege castelul pentru jocul său de
lumini. Sau poate că reflexia lunii produce doar o fata morgana care amăgeşte
cu castele ireale, dispărute cînd reflexia se schimbă.
praful
stelelor
pierzându-se în valuri -
castel de nisip
pierzându-se în valuri -
castel de nisip
Pare
o soartă comună, valurile, cu mişcarea lor necontentită, înghit de-a valma şi
castelul, şi praful sideral. Şi stelele-s doar praf şi pulbere. O reverie a
mişcării pure şi a efemerităţii celor ce se întrupează cîteva clipe ca să
dispară – ce e val ca valul trece.
din matcă-n matcă
prin copilăria lumii -
castel de nisip
Mă derutează prin copilăria lumii. Să fie copilăria lumii un meleag străbătut de cursuri de apă care produc materialul pentru
castele iluzorii? Oricum, este o sintagmă la limita metaforicului ilegitim prin
abstracţia ei.
Un comentariu:
Da, în ce priveşte primul meu haiku, legătura este poate prea încifrată. Mă gândeam, cum aţi intuit, la scoici îngreunate, iar urmele de inimi sunt cele lăsate de valvele scoicilor. Apare şi o apropiere de sensul existenţei omului cu inima frântă sau îngreunată, adusă la mal.
În ce priveşte al doilea haiku, semnul este de echivalenţă, nu de egal între cele două imagini. Dar nu sunt de acord cu criticarea tipului de vise, poate experienţa indicibilă a poetului ajunge şi altfel de concluzii meditând, concluzii care pot contrazice simţul comun care e adesea victimă a unor iluzii sau aşa numite locuri comune, uneori fără valoare de adevăr. Şi visele nocturne au misterul lor, care poate fi exprimat legat de năruirea castelului de nisip.
Trimiteți un comentariu